onsdag 25 september 2013

Vårdcentralen

Dagen är snart över, men när man som jag numera inte sover så fungerar inte dygnet som det ska. Och jag kan tack och lov snart ta en sista omgång av smärtstillande för dagen, och sen kanske jag kan lyckas med att få ihop 3-4 timmar sömn totalt i natt med. Tror inte jag fått sova så mycket som 2 timmar i sträck utan att vakna, och det börjar kännas. Men med tanke på alla piller jag redan trycker i mig, så är jag inte ett dugg sugen på att få sömntabletter med. Avvaktar med att ta den diskussionen med doktorn.

Vi lyckades få en tid hos vår vårdcentral klockan 16.00 idag till mannen. Jag följde också med, tillsammans fick vi berätta lite mer ingående om vad och när allt hänt. Doktorn kommer att sjukskriva mannen i två veckor (räknat från i måndags), och jag måste säga att det känns skönt. För det innebär också att vi kan få läka tillsammans och ingen av oss behöver känna sig stressad.

Doktorn var noga med att påpeka att han ska se till att skriva ett tydligt intyg till FK gällande mannen och påpeka att vi upplevt en kris. För annars är risken stor att de nekar honom sjukskrivning pga de ny "fina" stränga reglerna som FK följer. Tydligen så är det inte ok att mannen mår dåligt och behöver vara sjukskriven vid missfall - Vilket är helt sjukt! Även om han inte bär barnet så är ett missfall så gott som lika jobbigt för båda.

Efter besöket på vårdcentralen, tog vi oss till grannstaden för att se om vi kunde hitta någon/några fina ramar att sätta in bilder på Bella i. Valde grannstaden för att undvika människor vi känner, kommer nog bli så ett tag framöver. För risken att stöta på någon är mindre, vilket också innebär att det inte känns lika jobbigt när jag börjar gråta. 

Vi hittade två fin fina ramar på Lagerhaus som jag nu börjat att fixa till. Den ena ramen har plats till 5 foton och den andra 1. Den lilla ramen har jag fixat klart, så i den sitter informationen om Bella. För- och efternamn, vikt, längd, datum och klockslag. I den andra har jag bara hunnit med att sätta in två bilder (en på Bella och en på mamma, pappa och Bella), där ska vi dock även sätta in avtryck från Bellas händer och fötter med. Håller helt enkelt på att fixa till en egen liten minnesplats till Bella.

Imorgon är det tid för mig att ta nya prover på hb och crp, vilket innebär att jag måste ner till stan imorgon igen. Hatar just nu att gå utanför dörren - mycket tryggare att bara stanna hemma, helst under täcket tillsammans med man och hundar. Och inte nog med det, för imorgon förmiddag ska de komma från Anticimex och kolla lägenheten (Något de gör var 3:e år, för att BRF ska ha koll på att allt funkar som det ska). Inte ett dugg sugen på besökare, för lägenheten är i kaos - ungefär som min och mannens hjärna. 

2 kommentarer:

  1. På våra intyg stod det krisreaktion. Mannen var sjukskriven 6 v heltid och började sedan trappa upp till heltid på 3-4 månader. Jag gjorde samma sak men var hemma en månad till på heltid.
    Jag har bara bra erfarenhet fr FK, men var superorolig att bli av med min ersättning när jag först var hemma. Jag fick då rådet av min kurator att själv ta kontakt m FK och höra hur jag kunde arbetsträna mig tillbaka. Hade en underbar handledare på FK som snarare bromsade mig än pushade mig att trappa upp.
    Http://omlivetefter.blogspot.se

    SvaraRadera
  2. På mitt står det koncentrationssvårigheter och sömnproblem, ska precis skicka in alla papper. Är oxå superorolig att de inte ska godta min sjukskrivning.

    Jag tror först nu efter 2 veckor jag slutat gråta vid minsta tanke av Isak, men tyvärr har inte sömnen bättrat sig.

    Kram

    SvaraRadera