måndag 24 februari 2014

Beslutet

Vi fattade nog beslutet om hur vi skulle gå vidare redan i lördags, men samtidigt har vi verkligen känt efter och bollat fram och tillbaka de olika alternativen. Och idag var det "bara" att ringa och prata med RMC. 

Men först fick jag börja dagen med att göra ett "förnedrings"test (mannen tycker inte att jag ska kalla det så - men det är så jag känner för att ta ett graviditetstest när blodet samtidigt rinner ur en och man känner i hela kroppen att försöket inte gått (denna gången heller). 

Sen klockan nio var det bara att ringa, hade förväntat mig svårigheter med att komma fram - för måndagsmorgon är verkligen sämsta dagen att ringa. Men inte idag, och efter "bara" 15 minuters kö var det så min tur att meddela resultaten - blödning i lördags och negativt test idag på TD - och så prata om hur vi ska göra nu.

Vi har bestämt oss för att försöka med insemination (ja och hormonstimulering med då) igen. Fick även pratat lite med barnmorskan om att vi känner att vi skulle vilja prata lite mer med någon av läkarna, för det är något vi känner att vi vill inför en eventuell nästa gång. När vi är där för VUL och insemination, är det oftast väldigt stressigt och de har inte riktigt tid med frågor - vilket vi förstår, men har behov av. 

Så planen nu är: Hormonstimulering med start idag, VUL om en vecka, insemination utifrån hur VUL ser ut. Om försöket inte lyckas, så ska vi bokas in på ett läkarbesök eller få en telefontid med läkare. 

Några frågor som poppat upp under helgen fick jag i alla fall svar på idag, så de kan jag lägga åt sidan nu och börja ställa in mig på ännu en omgång med "mysiga" biverkningar av hormonerna. 

4 kommentarer:

  1. Starkt av dig att ge dig på alla hormoner direkt igen. Hoppas denna gången lyckas bättre.
    Kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Måste säga att jag nästan tycker det är lättare att köra igång direkt. Blir mindre hormoner för min del då - slipper att köra på en 10 dagars kur Primolut för att framkalla en blödning då. Och så är det skönt att vara "igång".

      Tack, hoppas verkligen på bättre utgång vid detta försöket.
      Kram

      Radera
  2. Jättestarkt att ni orkar fler omgångar med insemination. Det verkar vara väldigt olika från klinik till klinik vad de rekommenderar. Vi blev aldrig rekommenderad insemination pga att de tyckte att chanserna var så dåliga, bara 15% av alla inseminationer lyckas enligt CVL, så vi har hela tiden blivit rekommenderade IVF pga betydligt större chans att lyckas.
    Eller också har det med att göra om man betalar ur egen ficka eller ej, vilket vi ju fick göra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det som känns skönast med en omgång insemination till, är att vi får köra nu direkt. Hade vi varit tvungna att vänta, hade vi antagligen kört på Ivf. Ja, chanserna att det lyckas är mycket lägre vid insemination än Ivf. Men när insemination inte "kostar oss" något (utifrån hur vårt landstings regler vid Ivf mm) känns det värt att göra något extra försök.

      Ska nog göra ett inlägg i bloggen om "vår vårdplan" för jag vet att vi fått andra erbjudande och plan än andra - både bland andra par i Sverige men även av andra par som går på RMC.
      Kram

      Radera