lördag 23 mars 2013

Näää, det är inte synd om er...

Blir så trött på den senaste tidens debatter och diskussioner om hur "synd" det är om småbarns föräldrar, för att vissa caféer inte tillåter småbarn/bebisar eller barnvagnar. Är så sjukt trött på att höra om hur kränkta och illa behandlade föräldralediga personer känner sig på grund av detta. Och om hur detta är ett steg tillbaka i utvecklingen osv...

Jag ser det som ett steg framåt! Och nä, jag tycker inte att det är det minsta diskriminerande att vissa caféer och även en del restauranger samt alla hotell runt om i världen som säger nej till barn. Jag uppskattar det väldigt mycket, för det innebär att jag som ofrivilligt barnlös faktiskt kan göra saker utan att behöva sitta/vara på samma ställe som en massa barn. 

Och för mig handlar det inte om att de skriker eller inte, det handlar om att slippa utsätta sig för att se små barn/bebisar. Att få vara "normal" utan att känna hur känslorna bubblar och kämpa med att hålla tillbaka sorgen och tårarna. För vadå, ska det enda stället i hela Sverige där jag slipper utsättas för barn vara på barer och pubar? Eller är det också diskriminerande att föräldralediga inte ska kunna gå ut och ta en öl/glas vin. För det är dit vi är på väg känns det som.

För att citera en person "dessa människor har fan inga barn". Personen syftar på ägarna av dessa caféer. Och vem säger att de inte har barn? Det kan ju faktiskt vara så att de har flera barn, men vill slippa att ha en massa barn på sitt café. Det kan också vara så att dessa ägare INTE kan få barn, och faktiskt är ofrivilligt barnlös. Tilläggas kan, att detta citat kommer från en som själv aldrig haft problem med att bli gravid och är för tillfället mammaledig. 

NEJ! Det är inte synd om er. Ta istället ett steg bakåt och se det från andra människors perspektiv. Bara för att man blir förälder har man inte rätt att kräva att resten av världen ska anpassas till er!

Kan även tillägga, att om jag skulle ut och fika idag (har dock jobbat). Så hade jag valt ett café som inte tillåter barn. För dagen har varit allt annat än bra, och det sista jag vill utsätta mig för då är barn - oavsett om de sover, leker eller skriker. 

2 kommentarer:

  1. Förstår vad du säger och håller med i stor utsträckning. Jag skulle gärna se barnFRIA och barnFULLa caféer. Både de som har och de som inte har barn kan uppskatta caféer med vuxna. Dessutom tycker jag att barn ska få vara barn, dvs. uppföra sig som barn vilket de kan göra på caféer som VÄLKOMNAR barn. Tror även att det är lättare för föräldrarna att vara med barnen på caféerna där alla vuxna vet att barnen kommer vara där, de andra föräldrarna har överseende och föräldrarna behöver inte vara orliga fö att de som vill ha en tyst stund störs för då hade de inte kommit dit. Förstår du vad jag menar? :)

    Annars kan jag säga att jag just nu är oerhört medveten om det finns barn i min närhet, det är jobbigt, skulle helst vilja ha barnfria zoner vartän jag går just nu. Blir bara ledsen över att se barnen :(

    Kram till dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker precis som du, barn ska få vara barn! Och då tycker jag det är suveränt när det finns en möjlighet, att som vuxen (förälder eller inte) få välja om man vill fika mm. på ett ställe med barn eller utan.

      Förstår dig till fullo och jag tänker på dig! Hoppas på att ni snart får lite ljusglimtar.

      Kram

      Radera