tisdag 16 september 2014

FUB

Idag så var det då tid för oss att börja vår föräldrautbildning. Och under dagen har jag känt mig lite smått nervös och nyfiken över vad det var för andra par än oss. Ska jag vara helt ärlig, så var jag lite orolig om att vi skulle hamna i en grupp med 20 åringar som blivit gravida direkt och aldrig upplevt några som helst motgångar med att bli gravida. Eller som för den delen aldrig heller fått frågan "är det inte tid att skaffa barn nu, ni blir ju inte yngre precis". 

Istället visade det sig att vi är jämnåriga, och jag och mannen är inte heller ensamma om att ha kämpat och försökt en längre tid. I gruppen så är vi egentligen fem par, men vi var bara tre par där idag. Och eftersom vi inte var så många, blev det mer intimt och öppet med. Idag pratade vi mycket om veckorna fram till förlossningen och själva förlossningen. Men även hur graviditeten varit och om vaginal förlossning eller kejsarsnitt. 

Dagens utbildning avslutades med en liten film om förlossning, och alla i gruppen var överrens om att vi sett "värre och tydligare" förlossningsfilmer på TV. Vi fick nämligen lova att utvärdera filmen efteråt då vi alla redan sett en hel del förlossningsfilmer. Barnmorskan var lite extra stolt över att vi alla som var där läst igenom boken vi fått av henne. 

Nästa utbildningstillfälle har vi om två veckor, för vår barnmorska "lämnar" oss för att ha en veckas semester nästa vecka. Har dock en tid till henne på fredag för kontroll innan hon går på semester, hade hon inte haft semester skulle jag träffat henne på måndag. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar