måndag 15 september 2014

Valet

Då var det måndag igen, en lite annorlunda måndag är det dock - för det är dagen efter val och därmed valvaka. Detta var dessutom mitt och mannens tredje val och valvaka tillsammans (kommun/landsting/riksdag, för sen har vi en drös EU/EMU/kyrkoval med). Ja, för andra kanske sånt inte är så intressant - men nu är det så att vi träffades genom politiken, och då blir sådana saker lite speciella och intressanta.

Vissa delar av resultaten är positiva och glädjande, medan andra oroar mig rejält. Att SD fick det stöd de fick är min stora oro. I min egen kommun fick de 20% av rösterna! Jag kan inte sluta tänka på vad dessa människor tycker och tänker om ofrivilligt barnlösa och våra val och vägar för att bli föräldrar. 

För jag kan inte köpa att man väljer att rösta på ett parti vars företrädare ser ner på adoption från utlandet, vill inskränka i aborträtten och anser att homosexualitet är fel och att allt ska utgå från "kärnfamiljen". Och mycket mer, bara för att "invandringspolitiken i Sverige inte fungerar". 

Nog om valet, det diskuterar jag tillräckligt i andra forum och på andra platser. 

Imorgon börjar vi vår föräldrautbildning, känns väldigt stort att ha kommit så långt i graviditeten att vi nu ska börja med den. Lite nyfiken är jag över vad det är för andra par än oss i vår grupp. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar