söndag 18 januari 2015

Rutin och släkt

I lördags var det tid för nytt kusinkalas, denna gången var det systerns äldsta son som fyllt 8 år (i fredags). Precis som vid jul var vi alla där förutom min äldsta bror och hans familj. När kalaset var slut ville systersonen följa med oss hem. Och det fick han, dock var han nog lika sur på mig som sin mamma när vi sa att han inte fick spela på någon av våra maskiner. Han har nämligen spelförbud hela helgen, efter att ha varit riktigt elak mor sin mamma. 

Han försökte flera gånger, men vi var lika bestämda så till sist gav han upp och nöjde sig med att titta på film. Något han i slutänden var riktigt nöjd med, för vi har en 3D tv - och han fick sett LEGO filmen i 3D. När den var slut ville han se en till, men då var klockan mycket så det var tid för honom att bli hämtad. Men medan han väntade på sin styvpappa, fick han se lite av Draktränaren 2 i 3D med. 

Har även lovat honom att han ska få komma hit nästa helg igen (är hos sin pappa nästa helg), och då ska han få spela - om han uppför sig och gör vad hans mamma säger. 

Systersonen må vara en riktig liten "ligist" till och från, oftast till. Fast han är en riktig goding med ganska så ofta. Till vår dotter är han hur söt som helst, och kommer fram till henne ofta - för att klappa på kinden, prata med henne eller för att hålla henne. Men lite avundsjuk är han på henne, inte så konstigt när vi alltid har varit "hans" och nu kommer hon och tar vår uppmärksamhet och styr och ställer. 

Något annat som skett här hemma i helgen är att vi börjar få in en liten nattnings rutin med lilltjejen. Tre kvällar i rad har jag lagt henne i sin säng efter amningen vid 22, och efter lite vaggvisor, pussar och klappar på kinden somnar hon. Lite tomt har det känts i min famn om jag ska vara ärlig, för annars har jag spenderat större delen av kvällen och natten med henne i min famn i soffan eller sängen.

 Men det tog hon igen idag under dagen, för idag har hon verkligen varit mammig och velat vara i min famn hela tiden. Så jag räknade inte med att hon skulle somna nu ikväll när jag la henne, men det gjorde hon. Och hon sover fortfarande. 

Får se om det här kommer bli en bra och ihållande rutin. Hoppas på det, för jag känner mig så mycket mer utvilad denna helgen än vad jag gjort sen hon föddes. Lyckas få nästan fyra timmar i stöten i två omgångar på natten nu, är bara blöjbyte och matning som "stör". För hon somnar om relativt snabbt igen efter mat och ny blöja, det har hon heller inte gjort innan. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar