torsdag 5 februari 2015

Att bli hörd och sedd

Igår var jag som sagt på vårdcentralen och träffade min läkare. BVCsköterskan hade bokat en dubbeltid åt mig, för att det inte skulle stressas igenom utan det verkligen skulle finnas gott om tid för mig under läkarbesöket. Och det hade jag med, kändes riktigt lyxigt faktiskt. Blev ett långt besök och mycket prat mellan mig och läkaren. 

Har som sagt haft samma läkare sen jag var ett litet barn, så han känner mig ordentligt och har har full koll på min historik. Är verkligen en lyx att ha en så bra läkare, kommer sakna honom när han slutar - vilket är snart eftersom att han snart går i pension. 

Han vet också min psykiska hälsohistorik, för han har själv skickat remiss på mig vid ett tillfälle. Nu bokade han in mig till vårdcentralens egna kurator (efter att vi diskuterat vad som kan vara bäst för mig). Kuratorn jobbar mycket med KBT, så vi får hur det blir när jag träffar henne. Och så skulle jag bara ringa till vårdcentralen och boka ny tid om jag behöver något mer. 

Känner mig bättre bara av att ha varit hos läkaren igår samt kuratorn i fredags och så mammasamtalet på BVC i måndags (och att min barnmorska från mödravården följde upp och frågade mig hur det hade gått efter jag varit på BVC). Jag är väldigt tacksam över att ha ett riktigt bra stöd från personer i vården, som faktiskt lyssnar och ser mig - något jag inte alltid haft. Önskar att alla skulle få ha den turen. 

Och så lite om dagen... Idag var jag och lilltjejen på vår första träff på BVC, vi var tre mammor och tre bebisar där idag. Var skönt att träffa andra vuxna, och att få prata lite. Kan erkänna att jag känner mig ganska isolerad och ensam av att vara hemma själv hela tiden. Jag vill träffa folk och prata öga mot öga, något jag nästan inte gjort sen i april förra året. 

Efter träffen var det fantastiskt väder - kallt men med strålande solsken - och lilltjejen var ny bytt och ny ammad, så jag passade på att ta en lång och härlig promenad. Och njöt av solstrålarna som värmde mina kinder. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar