måndag 23 februari 2015

BVC och vaccination

Idag såg morgonen lite annorlunda ut, för idag påbörjade mannen sin semestervecka med sovmorgon. Medan jag väcktes av lilltjejen tidigt på morgonen, och att somna om ville hon inte - inte från början, men när hon fick ligga och mysa med mig i vår säng gick det till sist bra. 

Efter lite fixande och ätande var det tid att köra iväg till BVC för vår lilla tjejs 3 månaders besök (även om hon blir det först i helgen). Idag var det mätning, vägning och så första två sprutorna i vaccinationsprogrammet. Hon följer sin kurva fin fint på både huvudomfång och längden, men vikten har avstannat en del och hon följer inte längre sin egen kurva. På tre veckor har hon bara gått upp 200 gram. 

Så nu ska vi ge henne ersättning efter varje gång som hon ammat, och se om hennes vikt kommer tillbaka på hennes kurva. Och istället för en månad till nästa besök, blir det nu återbesök om två veckor för kontroll av hennes vikt. 

På 3 månader har hon blivit 10 cm längre och ökat med 1050 gram. För idag var hon 62 cm lång och väger 4885 gram. Och med hennes vikt, så hoppas vi på att hon inte ska få feber för hon ligger under lägsta rekommenderade vikt för febernedsättande. Har dock fått klartecken att ge henne Panodil om hon får hög feber, så jag känner igen orolighet för det. 

Här hemma råder det fullt ös, för att fixa i ordning inför morgondagen när vi ska köra iväg och bo på slott. Jag ska vara på konferens i två dagar, och mannen ska få extra mycket kvalitetstid med lilltjejen under tiden. Och så får jag nöja mig med att mysa under amningstillfällena. Ser framemot att få sov borta en natt, och få alla måltider serverad. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar