söndag 17 maj 2015

Långhelg

Denna helgen har varit så mycket bättre än förra helgen! Även om den började lite skakigt. På gott och ont har mannen varit långledig med. Han har varit ledig från jobbet sen i torsdags, så även om han inte är den som automatiskt tar lilltjejen och avlastar mig när han är hemma - så har han gjort det så gott som varje gång jag hojtat till och bett honom om hjälp. Så att han har varit hemma har i alla fall gjort att jag hunnit med en del saker som inte hunnits med tidigare. 

 I torsdags var vi hos min mamma och grillade. Massor av gott att äta, sittandes ute och så lite rosé till som gjorde att sommarkänslorna vaknade till liv rejält. Blir första sommaren på tre år som jag kan dricka lite alkoholhaltigt om jag vill och är sugen. 

Mamma och jag hann även med att sy lite blandat till lilltjejen, bland annat en meps, byxor och klänning. Mer ska sys, men nu har vi i alla fall en meps som lilltjejen kan ha på sig i detta ombytliga vårväder vi har med iskalla vindar, strålande sol och ösregn. 

Fredag och lördag har vi tagit det ganska så lugnt då jag haft riktigt ont i mitt knä och ankel. Men vi körde iväg en sväng igår för att handla lite och passade samtidigt på att köra hem till min farfar och hälsade på honom en stund. Var ett tag sedan vi träffade honom sist, han skulle ha varit med på dopet men mådde inte bra och fick stanna hemma. 

Idag har det fixats och donats ute på balkongen. Under hösten och vintern har den blivit vårt "förråd" med all möjlig förvaring. Men nu när sommaren är på väg (och om vi har tur, försäljning) så behöver den röjas och piffas till. Efter lunch blev det dock paus med det för att hjälpa min lillebror med lite läxa. När det sedan var klart "passade" han lilltjejen (som verkligen är överlycklig när han är nära) så att jag och mannen kunde putsa alla rutorna på inglasade balkongen i lugn och ro. Var välbehövligt då de inte putsats på si så där 2 år. 

Ikväll blev det en promenad till kyrkogården för att hälsa på Bella. Och för första gången var lillasyster vaken när vi var där, så när blommor var planterade, ljus tänt och gamla växter bortplockade fick hon komma upp så hon kunde få se och känna på sin systers grav och lilla plats på jorden. 

Sen har vi såklart diskutera huset vi är sugna på en hel del i helgen. Vi ska dit igen på tisdag på en ny visning och kika lite mer noga.

Morgondagen ser ut att bli ganska så lugnt, men det kommer kännas konstigt (och samtidigt skönt) att vara ensam hemma med lilltjejen. Dock ska jag ringa till min vårdcentral då min ankel gjort mer och mer ont, och igår kväll började den svullna en del. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar