fredag 1 november 2013

Färdig läkt?

Idag chockade min kropp mig ganska rejält, den var snäll nog att ge mig små förvarningar - så som ont i magen (senaste dagarna, veckan om jag tänker efter) små finnar (men det får jag när jag är stressad med) och ljusrosa på pappret när jag var på toa i morse. Efter en timme på jobbet kom mensen med buller och bång, tur att jag hade trosskydd och att jag dessutom hade bindor i väskan. 

Jag kan bara tolka det som att min kropp nu är färdig läkt och där med fysiskt redo för att köra igång med nya försök. För varför skulle jag annars helt plötsligt få mens bara så där? Jag har inte mens av mig själv, eller jo - om jag har "tur" så har jag det naturligt en eller två gånger om året. 

Försökte ringa RMC gick inte så bra, långa köer och sen stängde de telefonen tidigare än vad telefontiden är (hade gärna velat börja redan nu med nästa försök). Så på måndag ska jag börja jaga dem igen. För nu vill jag ha ett startdatum, jag vill komma igång i år! Jag vill inte vänta tills nästa år. Men jag vet också att då är det lite snävt med tiden, för de har stängt v 52 och v 1 så alla starter med insemination och ivf måste planeras utifrån det. Sen vill jag helst ha ett startdatum att meddela kuratorn när jag ska träffa henne den 15/11.

Mensen ger mig verkligen blandade känslor. Jag är överlycklig över att den dykt upp och visar på att kroppen är redo (min tolkning) för att köra igång. Samtidigt så känner jag ett väldigt obehag i hela kroppen, dels av att se blodet (påminner om missfallet) men jag har heller aldrig haft så här ont över ryggen och livmodern vid mens (påminner om värkarna jag hade i början när Bella skulle födas ut) som jag har nu. Sen känner jag mig riktigt bitter, jag skulle ju inte blöda nu - och absolut inte i september heller - för jag var gravid. 

4 kommentarer:

  1. Jag förstår mer än väl att både blodet och smärtan påminner om missfallet, och tyvärr gör det ju det ett bra tag efteråt. Jag har nog ännu inte vant mig vid blodet efter missfallet i april, och nu blev ju inte saken bättre av ytterligare ett missfall.
    Men va skönt ändå som du säger att mensen kommit naturligt. Det måste ju innebära att kroppen börjar återgå till det normala igen, och det är ju ett bra tecken. Även om man givetvis önskade att saker var annorlunda.. Hoppas att du får tag på dem på måndag!
    Tänker på er!
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, att ha en vanlig mensblödning kommer nog aldrig bli det samma igen. Att den kom av sig själv känns bra. Trodde jag aldrig skulle hända.
      Kram på dig!

      Radera
  2. Det kan vara så att din mens plötsligt kommer igång nu efter du gått nästan en halv graviditet. Jag var inte kapabel att få barn naturligt fick jag veta när jag var 22 år. Pga cystor på äggstockarna och utebliven ÄL och ingen mens. Blev ändå gravid spontant 3 år senare men fick mf i vecka 9. Efter detta blev menscykeln helt normal och jag fick ÄL varje månad. VUL visade att allt bara blivit normalt igen. Har en dotter och en son på väg. Dottern blev till på första försöket och pojken på försök 4. De förklarade för mig att om man varit gravid kan problemen med fertiliteten försvinna och allt kommer igång. Hoppas det är så för dig!!!?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan alltid hoppas, men sannolikheten för det är nog extremt liten då det är min PCOS som är den stora boven. Har ingen ÄL alls (nästan - haft två under alla mina år).
      Kram

      Radera