fredag 14 mars 2014

"kan vara..."

Idag på jobbet uppstod en situation jag inte hade förberett mig på - att behöva åka till akuten med brukaren. Som tur är var vi två stycken assistenter, för annars hade det nog blivit helt kaos. För besöket på akuten innebar även ett besök på röntgen. 

Och det var då jag tvingades fatta ett beslut. De flesta av mina kollegor vet att vi gör behandling med hormoner osv, men de vet aldrig exakt var i behandlingen vi är. Vilket är något jag inte vill att de ska veta. För är man på röntgen måste man meddela om man är eller kan vara gravid. Och det var den situationen jag inte alls var förberedd på hur jag skulle hantera det. 

En sak är säkert, jag tänker inte riskera något i onödan - så när de frågade om vi ville ha blyskydden på oss, meddelade jag tyst och snällt att jag inte kunde vara med inne när de gjorde röntgen för att jag "kan vara gravid". Att säga de orden högt var jobbigt, och absolut inget jag vill inte nu när vi bara har tagit oss förbi 7 av de 17 dagarna till TD. 

Så medan min kollega hjälpte till (och personalen fick kalla in extra hjälp) stod jag snällt utanför och väntade. Är väldigt tacksam över att det var en av de mer "insatta" kollegorna jag jobbade med idag, och att hon inte blossade upp om det - utan förstod hur läget är (hoppas jag). 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar