söndag 13 oktober 2013

Helgen

Helgen har flytet på ganska så bra. Mannen överraskade mig med att komma hem lite tidigare i fredags, så vi tog bilen och körde en sväng. Eller som mannen snällt skämtar om att han måste ut och rasta mig bland människor (miljöträning kallar han det  - som den hundägare han är) - så att jag kommer ut och inte bara låser in mig. 

Igår tog jag det stora steget att ta mig till kyrkogården. Ville egentligen inte dit än, vill vänta tills vi får begrava Bella - men inser att det kommer vi få vänta med ett tag till då obduktionen inte är klar. Men jag ville ändå dit, så att jag kunde få prata lite med morfar. Så vi körde och köpte två rosor, en rosa till Bella och en röd till min morfar och sedan tog vi oss till graven. 

Fick pratat lite med morfar, fick bett honom att ta väl hand om lilla Bella åt oss eftersom vi inte fick chansen. Att han lär henne allt han lärde mig och ger henne samma trygga grund och kärlek jag fick när jag växte upp. Sen fick jag även påpekat att han faktiskt är en del i varför hon överhuvudtaget finns - för jag hade nog aldrig träffat min man om det inte var för alla stunder som jag och morfar satt och pratade politik. 

Igår var det även Bellas tre veckors dag. Vi har varit föräldrar i tre veckor nu, det gör ont att tänka på att det har gått tre veckor sedan den värsta dagen i våra liv - men samtidigt är det skönt -  för vi närmar oss nästa försök, försöken att lyckas bli gravid med ett syskon till Bella. 

Idag har mannen varit väldigt romantisk och stöttande. Han gick med på att köra till skogen och gå på en riktig långrunda idag - trots att det ösregnade och åskade. Fördelen med vädret och val av runda var att det var bara vi och några få ensamma joggare (stötte på fyra stycken totalt) som var ute i spåret. Inga barnfamiljer, inga gravida och inga barnvagnar.

Låter kanske inte så romantiskt för er andra, men för mig var det. Det var verkligen av kärlek som mannen gick med på det. För jag vet att han hellre hade stannat hemma, ätit lite gott och spenderat dagen framför tv:n och spelat bort den trista höstdagen istället. 

4 kommentarer:

  1. Vad härligt med er kärlek, det är ju dessa saker som räknas, de "små" uppoffringarna man gör för den man älskar. Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Känns konstig och fel att säga det, men kärleken har blivit så mycket starkare mellan oss dessa veckorna. Men jag tänker se det som att det är Bellas sätt att hjälpa oss igenom den värsta delen av sorgen.
      Kram

      Radera
  2. Vad fint att morfar tar hand om Bella <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det känns lugnande på något sätt. Och jag vet att han ser det som ett riktigt hedersuppdrag att ta hand om vår lilla Bella.

      Radera